WKKgz
Op 1 januari 2016 is de Wkkgz van kracht gegaan. Wkkgz staat voor Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg. Wat nieuw is in deze wet, is dat er expliciet in genoemd wordt dat deze wet ook van toepassing is op de complementaire zorg. Verder staat er in deze wet o.a. de cliënt heeft – op verzoek- recht op informatie over kwaliteit, tarieven, ervaringen andere cliënten, wachttijd en of de behandelvorm al dan niet wetenschappelijk bewezen is.
Per 2017 is het verplicht dat iedere zorginstelling (iedere praktijk dus) een klachtenfunctionaris heeft en aangesloten is bij klachtrecht. In de complementaire zorg is dit geregeld door de beroepsvereniging.
• Klacht- en tuchtrecht: Het tuchtrecht is rechtspraak waarbij het tuchtcollege beoordeelt of een arts of andere hulpverlener volgens de voor hem geldende professionele standaard heeft gewerkt. Het tuchtrecht is bedoeld om de kwaliteit van de beroepsuitoefening te bevorderen en bewaken.
• KLACHTENFUNCTIONARIS: KLACHTENFUNCTIONARIS is het tussenstation tussen het klacht- en tuchtrecht van BEROEPSVERENIGING/KOEPEL en de geschillencommissie. • GESCHILLENCOMMISSIE: GESCHILLENCOMMISSIE voorziet in beslechting van geschillen wanneer cliënten en zorgaanbieders er, ondanks de inzet van een onafhankelijke klachtenfunctionaris, niet uitkomen om een klacht op te lossen.
• De overheid heeft een brochure over Wkkgz en de complementaire zorg.
• Meer informatie vind je op de website KvK
• In geval van klachten is het eerste doel om uw onvrede eerst met de zorgverlener te bespreken en te kijken of u er samen uit kunt komen. Klachten kunnen zowel mondeling als schriftelijk via het mailadres: marjo-oosting@hotmail.com worden ingediend. Na ontvangst wordt de klacht zo snel mogelijk, binnen twee weken, met u besproken en gekeken naar oplossingen of verdere stappen. Mocht dit om welke reden dan ook niet mogelijk zijn, dan wordt u hierover geïnformeerd door Praktijk voor natuurgeneeskunde Ambarees. Na afhandelen van de klachtenprocedure ontvangt u een schriftelijke bevestiging van de uitkomst van de procedure. Alles zal schriftelijk worden vastgelegd. Er zal zorgvuldig worden omgegaan met de verkregen informatie.
• Lukt het niet er samen uit te komen, dan kunt u zich beroepen op de onafhankelijke klachtenprocedure van BEROEPSVERENIGING: V.B.A.G. in de vorm van KLACHTENFUNCTIONARIS: Quasir, dan wel de GESCHILLENCOMMISSIE: Zorg geschil. De procedure is te vinden op de WEBSITE BEROEPSVERENIGING
WEBSITE KOEPEL
PRAKTIJK voldoet hiermee aan de eisen van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).
• Wanneer u een klacht indient via de: BEROEPSVERENIGING/KOEPEL, KLACHTENFUNCTIONARIS of GESCHILLENCOMMISSIE informeert u de zorgverlener te aller tijde vooraf.
Copyright © 2025